svētdiena, 2014. gada 12. oktobris

Sabiedriskais transports

Jau gadiem pa Rīgu sabiedriskajā transportā braukāju bez biļetes. No sākuma sirdsapziņa čīkstēja un grabēja, tagad tā pieklususi. Man, tāpat kā daudziem mūsu pilsētas iedzīvotājiem, ir žēl drusku vairāk par eiro izdot par papīra gabaliņu, kuru pēc jāmet ārā. Par šo naudiņu var nopirkt kaut vai maizi. Tā tiešām ir lētāka par sabiedriskā transporta biļeti Rīgā.
Protams, lai uzturētu kārtībā visu šo sabiedriskā transporta sistēmu pilsētā, ir vajadzīga nauda. Un par braucienu ir jāmaksā, lai būtu kur rasties šai naudai. Bet - bet šīs biļešu cenas ir galīgi nedraudzīgas vidējam braucējam.
Daudz runā par bezbiļetniekiem transportā. Un tādi diemžēl ir ne tikai "bomži" vai jautri jaunieši vai bezdarbnieki. Daudzi strādājošie arī nevar atļauties regulāri pirkt transporta biļeti, kaut jāpārvietojas transportā katru dienu un reizēm pat vairākas reizes darba specifikas dēļ. Algas ir smieklīgas un uz tām vajadzības uzguļas daudz vairāk par to ciparā izteikto algu. Visam vienalga nepietiek. Un transporta biļete jau nu sanāk pēdējā prioritāte izdzīvošanai.
Reiz, samērā nesenos laikos, paklīda baumas, ka Ušakovs ieviesīs Rīgā bezmaksas transporta lietošanu visiem rīdziniekiem. Baumas vai pārskatāmas nākotnes realitāte?

16 comments:

  1. Varētu jau arī kājām pastaigāt

    AtbildētDzēst
  2. Pa centru jau jā - centrā kājām nokļūt no A uz B sanāk pat ātrāk, nekā ar sabiedrisko korķu dēļ. Bet - ja jānokļūst Juglā, Vecmīlgrāvī vai dziļi Imantā? Vai arī no Juglas uz Imantu?

    AtbildētDzēst
  3. Kauns nav? Sen jau par ietaupīto naudu būtu iegādājusies riteni, nevis paratizējusi uz to rēķina, kuri maksā. Tādu kā tu dēļ arī tās cenas ceļ augšā, jo tiem, kas maksā, nākas apmaksāt arī tavu braucienu.

    Neesmu daudz dzirdējis par strādājošajiem, kuri nevarētu atļauties transporta biļeti, nevajag jau nu pārspīlēt.

    AtbildētDzēst
  4. Labi, ka pirmās nepieciešamības precei - internetam, pietiek nauda :)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Internets nav mans personīgs, tam ir cits īpašnieks, kas arī maksā. Man ir tikai pieejas tiesības.

      Dzēst
  5. Kauns kaut kur sen kaktā iesprūdis. Jo zina, ka par braucienu maksāšu tad, kad varēšu atļauties. Doma par riteni nav slikta, bet tas transportlīdzeklis neder visiem klimatiskajiem apstākļiem. Praktiski neesmu redzējusi velobraucējus lietū un sniegputenī.
    Un par strādājošiem bezbiļetniekiem diemžēl nepārspīlēju. Tev vienkārši nav sanācis saskarties ar cilvēkiem, kuru ienākumi knapi iekļaujās apzīmējumā "iztikas minimus". Jā, darbs viņiem vismaz un kaut kāds ir, par viņiem tiek maksāti nodokļi. Taču diemžēl darba vieta ne vienmēr ir tuvu mājām, nākas lietot sabiedrisko transportu ne vienmēr maksājot par biļeti. Situācijā, kad jumts virs galvas un cita sadzīve ir prioritārāka.
    Jo uz darbu tiešām, kā izteicās pirmais komentētājs, var arī aiziet kājām pie ļoti lielas vajadzības un normāliem klimatiskiem apstākļiem, bet bez jumta virs galvas un maizes vakariņās neiztikt.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Tur jau izskatās, ka problēma ir nevis transporta biļetes cenā, bet cilvēka mērķtiecībā, spējām un zināšanām pielāgoties darba tirgum un tās ir sekas agrāk sevis vai vecāku pieņemtiem lēmumiem.

      Dzēst
    2. Var jau būt. Tomēr katrai situācijai, katram gadījumam ir sava objektivitāte. Arī man ir sava motivācija tā rīkoties. Kad situācija mainīsies, mainīšu savu attieksmi pret maksāsanu transportā. Tas tā, par putniņiem.
      Zinu vienu trīsbērnu vientuļo māmiņu, kura aizņemta apkopējas darbā lielveikalā par visai smieklīgu algu padsmit stundas maiņā. Pārējais laiks - mājas solis; ausis, kakli, deguni sīkajiem, viņu bērnudārza un skolas gaitas un obligātie maksājumi tur. Protams, bez obligātajiem sadzīves maksājumiem neiztikt - tos viņa maksā cītīgi. Tomēr bieži braukā bez biļetes, jo tos kinderus izvadāt vajag - uz skolu, uz bērnudārzu, pie vecmāmiņas. Tas, ka kinderiem, paldies Rīgas politikai, brauciens ir bez maksas, vēl nenozīmē, ka pašai sanāk maksāt par braucienu - vai nu pēc izmests papīrels, vai arī maize bērniem. Bērnu tēva vietā elementus maksā valsts, bet tas tiešām aiziet augošo bērnu vajadzībām.

      Dzēst
  6. "elementus" arī nevajag maksāt, nav jau prioritāte

    AtbildētDzēst
  7. Vīrieša loģika. Bērnu taisīšanas process ir cool un patīkams. Betās tā atbildība par audzināšanu un uzturēšanu kaut kur pazudusi tulkojumā. Tipiska mūslaiku vīriešu domāšana.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. nē, vienkārši robežu pārbīdīšana. katram tak var ienākt prātā, ka kaut kas nav prioritāri...

      Dzēst
    2. Nu redzi, cik viss ir vienkārši - man tā braukšanas maksa transportā nav prioritāra, tev - bērna uzturēšana

      Dzēst
  8. Patiesībā lētāk ir braukt bez biļetes un maksāt to 5 eiro līgumsotu. Turklāt tas ir līgumsods, nevis administratīvais sods, kā bija kādreiz. Līdz ar to nepirkt biļeti ir tikai un vienīgi civiltiesiska izvēles brīvība, tas pat nav nekas publiski nosodāms. Es piemēram RS biļetes nepērku, jo man ir iebildumi pret man uzspiesto līgumu un līdz ar to es izvēlos maksāt līgumsodu.

    AtbildētDzēst
  9. Ejiet visi nahuj! Es braucu par zaki vienmer jau 10 gadus. Sodu esmu maksajis 15 reizes. Esmu ietaupijis vairakus tukstosus latus. Jus visi esat pidarasti!!!

    AtbildētDzēst
  10. Mazie p1darasi, no kuras bedres jūs esat izlīduši, ka iedomājaties, ka visiem citiem, kas godīgi maksā par biļeti ir jāsponsorē jūsu braucieni?!

    AtbildētDzēst
  11. Varbīt, iztiekot bez lamāšanās, jāiesaka Rīgas Domes Satiksmes departamentam pārskatīt sabiedriskā transporta biļešu cenas, kā arī ieteikt tam pārskatīt kadru politiku, atbrīvojot no darba tos, kuru darbs ir nelietderīgs sabiedriskam labumam? Ja samazināsies sabiedriskā transporta biļēšu cenas, es laikam pirkšu to biļeti. Pagaidām mana izvēle starp izmetamu papīrīti un maizes kukuli nosliecas maizes viezienā.

    AtbildētDzēst