trešdiena, 2022. gada 12. oktobris

Zinu, ka varbūt kā nebūt atkārtojos

Par skolas, izglītības būšanām esmu jau iepriekš krustu šķērsu dažādos tekstos izteikusies. Nelinkošu, to tekstu ir padaudz un ar dažādiem nosaukumiem. 

Vienkārši jau sāk kaitināt tas, ka FB ik pa brīdim parādās vaimanas par to, ka izglītības sistēma nekāda, skolotāju nekādi un vispār viss ir slikti. Nestrīdos, tās prasības izglītības saturam mainās kā vēja brāzmas vējainā dienā. Tie, kuriem ir skolas vecuma bērni mājās, labāk zina. Mans bērns skolā gāja 90-jos, 2000-šo sākumā, līdz ar to man ir novecojusi informācija šajā jautājumā. Tomēr viens ir nemainīgs palicis - arvien vairāk sarodas to vecāku, kuriem attieksme pret skolu, izglītības iestādi irciklejusies "Man vajag! Man pienākas!" līmenī. Un nemitīgie "uzbraucieni" mācību iestādei.

Tāda sajuta, ka modernie vecāki grib izaudzināt neko nespējošus cilvēkus. Nu, iespaids tāds. Ja tas nav tā, palabojiet. 

Atceroties savus skolas gadus padomjlaikā ērā, sanāk salīdzināt. Labi, tolaik tā ideoloģija bija kāda bija un deķis tika vilkts Maskavijas virzienā. Tomēr tai pat laikā nevienam nenāca pat prātā vainot skolu bērna sliktajās atzīmēs. Vispirms jau tas "sīcis" dabūja pa ausim. Ja puikas starpbrīdī vai pēc stundām sakāvās - nu, puiku darīšanas. Kāds skolotājiem ar to sakars?

Indigo bērni? Vairumā gadījumu tādi bērni, kuru nevēlēšanos ko darīt kaut elementārā līmenī noraksta uz kaut ko mistiski nesaprotamu. Klasesbiedriem pāri vairumā gadījumu darba ne jau bērni ar īpašām vajadzībām, bet gan labi situēto vecāku bērni, kuri pieraduši, ka vecāki nevis nodarbojas ar audzināšanu mājās, bet gan atpērkas ar visādiem aksesuāriem.

Taisās pieņemt likumu par to, ka bērnus ar īpašām vajadzībām jāmāca mājās, zināmā mēra izolējot no socializēšanās iespējas? Nu, ja tam bērnam ir ļoti liela veselības problēma, mājmācības jautājums jau tāpat tiek atrisināts bez jel kāda likuma iejaukšanās. Citos gadījumos - akmentiņš vecāku lauciņā. Nu ir uzstājīgi par problēmu jāinformē izglītības iestāde, jāizstrādā darbības mehānisms tā, lai situācija ar bērnu neaiziet pavisam sliktā gultnē, jārunā ar bērna potenciālajiem klasesbiedriem. Vispār šī informētība, darbības īpatnības ir tas, ko var saukt par kolektīvo pašaizsardzību. Vinnēs gan veselie bērni, gan ne pārāk veselais bērns. Drīzāk no skolas jāinformē tie bērni, kuri uz savu vecāku "kabatām mēģina izbraukt" jebkurā mācību procesā ar savu nekorekto uzvedību. 

Šajā ziņā skolas zināmā mērā kļuvušas neaizsargātākas. Nu ļoti grūti laikam jau no skolas "izmest" tos it kā veselos bērnus, kuru nepiedienīgā uzvedība un ļoti zemās sekmes mācībās būtiski ietekmē visu mācību procesu. Bet vajadzētu un bez žēlastības. Tad varbūt tie "stūra karaļi" "pierautos".

Nu, pagaidām viss. Varbūt kas komentāros, ja kādam radīsies vēlme padiskutēt.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru