svētdiena, 2018. gada 15. jūlijs

Profesija - sabiedriskā transporta kontrolieris

Visai nosacīti šai tēmai pieskāros jau gadus atpakaļ, kad mani šī tēma skāra konkrēti un tieši. Tagad godīgi iegādājos biļeti ar trim nullēm, kā jau otrās grupas invalīde un mani neuztrauc kontrolieru parādīšanās transportā. Es braucu pilnīgi legāli, manu braukāšanu apmaksā valsts. Uzreiz brīdinu - ja man šī indulģence beigsies, atkal "zaķošu".
Sabiedriskā transporta biļešu kontrolieris ir viena no tām profesijām, kura saglabājusies vēl no padomju laikiem, kad transporta biļetes bija krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrietni lētākas. Piemēram Rīgā autobusa biļete maksāja 5 kapeikas, trolejbusa - 4 kapeikas un tramvaja - tikai 3 kapeikas. Pārējo subsidēja iz valsts vai pašvaldības kabatas (īsti nepārzinu sistēmu, bet tādas cenas pastāvēja).
Es saprotu, ka par pakalpojumu ir jāmaksā, es saprotu, ka transporta maršruta kustības lietderība ir jākontrolē (diezgan bieži esmu redzējusi transporta pieturās sēžam kontrolierus, kuri tikai uzskaita cilvēku plūsmu konkrētos transporta līdzekļos). 
Bet es nesaprotu tos cilvēkus, kur piesakās darbā par biļešu kontrolieriem. Esmu dažus no tiem, kas tagad strādā par biļešu kontrolieriem, savā laikā redzējusi "zaķojam" ka nemetas. Jo ir bijis būtisks iemesls tā darīt. Un izpratne, kāpēc daudzi pat strādājoši cilvēki labāk izvēlas braukt bez biļetes, nekā tērēt naudu e-talonam vai vienreizējai braukšanas biļetei. 
Sabiedriskā transporta kontrolierus mīl un ciena pat vēl mazāk par policistiem. Tie vismaz parādās tikai tad, kad tiek saukti vai patrulē sabiedriskās vietās ar savu klātbūtni vien reizēm nodrošinot sabiedrisko kārtību.
Un, ticiet man, sabiedriskā biļešu kontroliera esamība nu nemaz nemazinās bezbiļetnieku skaitu. Daudzi jau to biļeti nemaz nevar atļauties un kontroliera teiciens "tad staigājiet kājām" izklausās kā ļauns izsmiekls, ja jānokļūst no Imantas uz Juglu, piemēram.
Es tomēr ieteiktu likvidēt šo profesiju kā tādu un izdomāt kādu citu transporta apmaksas kārtību. Varbūt pat krietni samazinot biļešu cenas un vairāk dotējot no valsts vai pašvaldības līdzekļiem.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru